Desátá etapa Dakaru se oběma motocyklistům stáje Moto Racing Group vydařila.
Martin Michek v ní obsadil 14. místo a v průběžném pořadí už je dvanáctý. Jeho týmový parťák Milan Engel zajel dvacátý nejlepší čas a celkově se posunul na 19. příčku. „Dneska jsem se vyvaroval zásadnějších chyb. Etapa byla poměrně krátká, ale obtížně se předjíždělo, protože se na rovinatých úsecích hodně prášilo,“ uvedl Michek. „Dostat se před někoho bylo v tom prachu téměř nemožné. A jelikož jsem na začátku hodně ztratil, už jsem toho moc nestáhl,“ doplnil parťáka Engel. Závodníci museli ve středu zdolat 583 kilometrů, z toho 342 km měřených. Tahle porce oproti minulým dnům naznačovala určitou úlevu. „I podle organizátorů mělo jít o jednodušší etapu. Snadnější však rozhodně nebyla. Navigačně to bylo dost složité. Tentokrát nebyly žádné duny, jen samé řečiště a šotoliny, takže hodně kamení,“ popsal Engel.
S drsným povrchem neměl problém on i jeho motorka. „Na dvoustém kilometru jsme v servisní zóně museli měnit pneumatiku. Z těch kamenů byla úplně rozdrbaná,“ prohlásil rodák z Jablonce nad Nisou, který se dvě etapy před koncem prokousal do TOP 20 průběžné klasifikace. „Moc mě to těší. Ve dvacítce se chci udržet. Dám do toho všechno a doufám, že to vyjde.“
K posunu ve výsledkové listině oběma českým jezdcům pomohlo i odstoupení dosavadního lídra kategorie motocyklů Chilana Corneja, který sice etapu po pádu dokončil, ale nakonec putoval do nemocnice na pozorování. „Corneja je mi moc líto, protože jsem mu to přál. Jeho pád ale jen potvrzuje, že nebezpečí číhá na každém metru. Je potřeba stále udržovat koncentraci. Nejhorší je, když se člověk podívá do roadbooku a chvíli nedá pozor. Pak z toho může být velký problém,“ nastínil Engel.
Oba jezdce týmu ORION – Moto Racing Group čeká ve čtvrtek možná ta nejobtížnější zkouška. 11. etapa, jejíž prvních sto kilometrů povede dunami, má podle pořadatelů rozhodnout o konečném pořadí. „Podle organizátorů je to největší letošní strašák. Ale to tady je vlastně každá etapa. Všude číhá nějaké nebezpečí. Budu si muset dávat velký pozor, aby mě to zase někde nevystřelilo,“ zdůraznil Michek.
Rodák z Českých Budějovic se na Dakaru stále zlepšuje. Nyní už je blízko první desítky pořadí. „Dokud člověk neprojede cílem, tak je reálně všechno. Budu do toho dávat maximum a uvidíme, co to výsledkově udělá. Budu se ale hlavně soustředit na to, abych si to užil,“ řekl Michek.
Sil na to má podle šéfa stáje Ervína Krajčoviče stále dost. „Z Martinova výrazu v cíli mi vždycky přijde, že by klidně mohl vyrazit do další etapy. Oba kluci jsou na tom fyzicky dobře. Těla mají samozřejmě unavená, ale výrazně je nic netrápí,“ přiblížil Krajčovič. „Hodně strečují, aby trochu uvolnili svaly. A také používáme takové věcičky, které pomocí elektrických impulsů sval masírují a prokrvují,“ prozradil Krajčovič s tím, že Engel i Michek se mezi jednotlivými etapami snaží vždy pokud možno co nejvíce vyspat. „Jenže já když si lehnu a zavřu oči, tak pořád vidím kameny, hroudy a skály. Člověku se vždy to závodění promítá,“ smál se Michek.
Dne se dakarská karavana přesunula do bivaku Al Ula etapou měřící 583 kilometrů. Rychlostní zkouška o délce 342 km byla velmi složitá na navigaci, ale jinak rychlá po kamenitých pistách a platech. David Pabiška dojel na 38. místě a v celkovém pořadí si polepšil na 31. příčku. V pořadí Original by Motul dojel David etapu na 5. místě, ale i 2 etapy před koncem drží 4. místo celkového pořadí kategorie. Rudolf Lhotský dnes zajel 46. čas což znamenalo 9. příčku v Original by Motul. V celkovém pořadí mu patří 43. místo a v Original by Motul si drží 9. pozici.
Rudolf Lhotský: Dnešní etapa patřila mezi ty jednodušší co se jízdy týče, ale navigačně to bylo hodně složité. Ráno jsem předjel pár soupeřů, ale poté jsem ve Fesh-feshi upadl, bouchnul se do hlavy a dalších 100 kilometrů jsem se z toho dostával. Nebylo to příjemné. Ale dojel jsem, dnes musím víc pracovat na motorce, začala lehce zlobit spojka, tak to rozeberu a uvidíme.
Předposlední etapa zavede závodníky do Yanbu. Etapa měla původně měřit 511 kilometrů, ale byla zkrácena na 466 km z důvodu počasí v oblasti v posledních dnech, kdy déšť podmáčel cesty. Přejezdy čítají dalších 134 kilometrů. I se zkrácením čekají na startovní pole poslední duny letošního ročníku a budou náročné. Dle pořadatele dojde k oddělení zrna od plev. Tak uvidíme, o čem všem tato etapa rozhodne.
25. místo Libor Podmol
32. místo Jan Brabec
34. Roman Krejčí