První den seriálu Mistrovství Evropy endura v portugalském městečku Gois se mnohým jezdcům a jezdkyním vryje hodně do paměti.

Dnešní ráno jezdce probudila bouřka s krupobitím. Vydatný déšť na chvilku ustál před devátou hodinou, kdy už se v prostoru startu začali scházet jezdci. Po celonočním dešti se jezdcům moc ke svým motocyklům do uzavřeného parkoviště nechtělo. Všichni věděli, že dnes to bude boj jak s tratí, tak se sebou. V devět hodin se na start postavila první dvojice jezdců z nejslabší kubatury a to U21. Na jezdce čekali tři kola, devět měřených testů a náročné přejezdy po okolních kopcích. Pořadatel ubral jedno kolo třídě Women, takže ženy jeli dvě kola a šest měřených testů.

Po několika kilometrech po startu zavedla trať jezdce do kamenitého potoka, který byl poměrně dlouhý a neustále stoupal do kopce. V několika dalších kilometrech místním blátivým terénem dojeli do první časové kontroly, která se nacházela před první rychlostní zkouškou a byla bez servisu (to znamená, že jezdci na svých motocyklech mohou opravovat pouze s nářadím, které vezou sebou). Po projetí časové kontroly následoval start do vložky motokrosového typu. Počasí se opět zkazilo a začalo opět pršet. Na měkkém hliněno-písčitém podkladu se vytvořily koleje, které se zalívaly vodou. Tento test byl náročný pro všechny jezdce, neboť odletující voda a bláto rychle jezdcům zašpinily brýle.

Po projetí prvního testu pokračoval přejezd náročným horským terénem, kde na jezdce čekaly kamenité výjezdy a sjezdy. Následovala druhá rychlostní zkouška endurového typu, která se jela z části na travnaté louce a části lesní pasáži. Travnatý povrch se po průjezdu pár motocyklů změnil v uklouzané bláto a vytvořila se jednokolejná trať. Po tomto testu následovala nejobtížnější část tratě, která jezdce zavedla až na samé vrcholy místních hor, kde byly vidět zbytky včerejšího napadaného sněhu.Následovala poslední měřená rychlostní zkouška endurového typu. I zde se na hliněném povrchu vytvořily koleje, které se zalily vodou. Po dojetí tohoto testu jezdci dojeli do třetí časové kontroly, která byla jako jediná s možností servisu.Počasí jezdce trápilo celý den a tak některé úseky po vydatných srážkách na přejezdech nebyly průjezdné.Některé těžké úseky byly pro nesjízdnost vypuštěny a nahrazeny lehčí objížďkou.

Z našich jezdců si nejlépe vedl juniorský jezdec Kryštof Kouble (jezdec ACCR Czech Talent Teamu), který vyhrál nejenom svoji třídu E2/3 Junior, ale zároveň byl i nejrychlejším jezdcem z celého startovního pole. Za ním skončili např. finský jezdec Pohjola nebo švédský jezdec Elowson, který na prvním podniku Mistrovství světa skončil druhý ve třídě E2.

 

Dalším úspěšným českým jezdcem byl Patrik Markvart, který ve své třídě 250 4t nejenom vybojoval prvenství, ale z dvanácti měřených testů v jedenácti zvítězil.
Jiří Hádek ve třídě Over 250 2t též nechal všechny soupeře za sebou a dojel si do cíle pro první místo.
První místo připsala i česká jezdkyně Zuzana Nováčková, která ve třídě Women nechala též své soupeřky za sebou. Zuzka nenabrala tolik zpoždění v časových kontrolách, jako její soupeřky a to ji dovedlo pro první místo dnešní soutěže.

 

Další medailové umístění si za druhé místo ve třídě 250 2t připisuje Adolf Živný. Jakub Hroneš ve třídě Over 250 2t získal evropské body za čtvrté místo. Ve třídě s nejvíce přihlášenými jezdci U21 podával skvělé výsledky juniorský jezdec Robert Friedrich, kterému blátivý povrch velice seděl a vyjel si ve své třídě 5. místo. 5. místo si v sobotní soutěži připsal Jakub Marek, který startoval ve třídě Junior E1. David Holý ve třídě Senior připisuje body za šesté místo. Zítřejší soutěž bude obdobná jako ta dnešní. Počasí se ne a ne umoudřit. Opět hlásí dešťové přeháňky a opět to zítra bude velký boj s blátivou tratí.