Byl bych rychlejší na dvoutaktu nebo čtyřtaktu? Občas si každý tuto otázku položil sám a většinou odpověď zněla „lepší je mít ďábla, kterého znáš“.
Josep Garcia si tuto otázku položil mimo sezónu EnduroGP a musel učinit nezáviděníhodné rozhodnutí a vybrat si mezi jakýmkoli motocyklem řady KTM, jakýmkoli motocyklem kromě toho, na kterém závodil poslední dvě sezóny.
Josepe, tvůj návrat ke čtyřtaktu 250 nás zaskočil… Je to něco, co jsi měl na mysli už s KTM?
Josep García: „Minulý rok jsem neměl v plánu změnit třídu, ale protože Andrea Verona je ve skupině KTM [která zahrnuje KTM, GASGAS a Husqvarna] a chtěl se posunout o kategorii výš, zeptali se mě, jestli chci vrátit se na E1 vyzkoušet 250 a pokud se mi to líbilo, závodit s ní příští sezónu.
„Udělali jsme test, líbilo se mi to a rozhodl jsem se s tímto motocyklem závodit. Od této chvíle se všechno rozhodovalo, kam s kolem pojedeme. U modelu 2024 jsem se pokusil oddělit všechny reference podvozku a motoru, které jsem měl předtím, protože jde o zcela nový motocykl.“
„Pravdou je, že se mi to moc líbilo a má to velký potenciál. Od začátku jsem se cítil velmi dobře a to mi dodalo další motivaci, protože jsem na 350 jezdil tři roky. Takové změny se někdy hodí, aby měli extra motivaci trénovat tvrději. Pravdou je, že jsem velmi spokojený s prací, kterou jsme dosud s KTM odvedli.
„Dávám do toho všechno a trénuju na maximum. Jezdil jsem stejná místa jako na 350 a jsem stejně rychlý. Místy nevím, jestli to bylo tím, že se zlepšila kondice nebo technika, myslím, že jsem i o něco rychlejší. Nebo to může být i pro motivaci. Nakonec to bude vidět na závodech, takže se na ně moc těším.“
Návrat do E1 musí přinést dobré vzpomínky. Samozřejmě to uděláte s úplně novým motocyklem…
„Vrátím se na motorku, se kterou jsem vyhrál mistrovství světa v roce 2017. V posledních letech jsme byli svědky toho, že malé obsahy vyhrály i v mistrovství světa EnduroGP.
„Motocykl je úplně nový. Tak velkou změnu jsem s KTM ještě nezažil. Jsem u nich od roku 2017. V roce 2019 jsme přešli na jiný obsah, ale bylo jen pár změn podvozku a plastů, které nebyly příliš výrazné. To je největší změna, kterou jsem zažil.
„Pravdou je, že jsem nadšený, protože je to pro mě něco nového. Nikdy jsem se neocitl v situaci, kdy bych musel vyvíjet motorku a je to něco, co mě baví. Prvních pár jízd je to trochu divné. Jako byste nasedli na úplně jinou motorku. Nemá nic společného s toum starou.“
Bude vám chybět ten spodní výkon 350?
„Jsou tam změny, protože 350, jen kvůli tomu většímu zdvihovému objemu, musí mít něco víc než 250. Ale je to totéž, co mi lidé řekli, když jsem přešel na 350, řekli, že nemůžu pokračovat s můj styl jízdy jde na hranici možností a bla, bla, bla…
„Myslím, že s 350 jsem šel na limit stejně jako s 250. Už jsem říkal, když jsem přecházel na 350, že je to změna, ale není to tak černobílé. 350 má jen trochu větší výkon.
“Nyní je to stejné, je to změna vrátit se znovu k 250, ale nevycházím z 500 čtyřtaktu nebo 300 dvoutaktu. Nakonec jediné, co se na motorce může změnit, je pár věcí, píst je menší a nic víc.“
Změnil jsi něco na svém ježdění, aby 250 fungovala?
„KTM, jak každý ví, motorky jsou rakety a tahle 250 je jedna. Oproti 350 co jsem měl loni moc rozdílu nepozoruji.
„Od první chvíle, co jsem to zkusil, bych v určitých místech, i když se to může zdát divné, řekl, že jezdím klidněji, protože největší změnou, kterou motor má, je výkon v nízkých otáčkách. Jak se to překládá? 350 má hodně spodního výkonu, museli jste hodně ovládat plyn. Je to motocykl, na kterém je těžké jezdit, když má malou trakci.“
„Na druhou stranu u tohoto, protože je poslušnější, je přechod ze zatáčky a otevření plynu jednodušší. Myslím, že nakonec má každý svůj styl jízdy a je jasné, že s tím mým jsou motorky, na kterých je lepší, když v životě nejezdím.
„Je to něco, co by se mi stalo s 500 čtyřtaktem, nemám styl, abych na tom motocyklu jezdil. I když věřím, že styl se nese uvnitř a platí na všech motorkách, pokud je chlap uhlazený, bude hladký s jakoukoli motorkou.
„Jen si vzpomeňte na Nambotina, jezdil na dvoutaktu 300 bez jakéhokoli hluku, a když nasedl na čtyřtakt 250, všichni říkali, že nic neudělá, a vyhrál mistrovství světa Enduro 1 se svým stylem. Lidé vám budou říkat, že musíte zvýšit otáčky na 250, ale Nambovi to dokázalo fungovat při nízkých otáčkách“.
„Tím chci říct, že každý má svůj styl, vždycky jsem si myslel, že jezdec je víceméně stejný s motorkou, kterou mu dáte. S jedním kolem vyhrajete tady a tam prohrajete a s jiným to bude naopak. Všechno musíte umět využít.
„V enduru bude například speciální test na písku, ve kterém si povede velká motorka lépe, ale pak půjdete do extrémního testu a menší a lehčí motorka bude příznivější. Pak v kříži, pokud je mokro, abych uvedl další příklad, ztratíte trakci snáze. Myslím, že každý jezdec jezdí stejně, jen se trochu přizpůsobí motorce.
„Nemusel jsem dělat velké změny.“ Vyvinul jsem své ježdění obecně, ne proto, že by mě kolo kondiciovalo. Jezdím na něm stejně jako na 350 nebo 250 před pěti lety, to, co jsem udělal, je vyvíjet se v průběhu procesu. Nakonec si myslím, že všichni jezdí stejně, více či méně, s motocyklem, který dostali.“