Začátek španělského enduro šampionátu 2023 nám přinesl první pořádný pohled na dvoutaktní a čtyřtaktní EXC enduro modely 2024, na kterých jezdili Josep Garcia a Jaume Betriu
Očekáváme, že na konci jara tohoto roku uvedeme řadu MY24 EXC, ale mezitím už tovární jezdci jsou na nových motorkách. A se začátkem enduro sezóny 23 ve Španělsku se dva míhali v galicijském slunci jako jarní jehňata.
KTM 250 EXC-F Josepa Garcii 2024: „S tím starým to nemá nic společného“
Josep Garcia byl oznámen jako přechod na 2024 250 EXC-F a o tomto kroku jsme hovořili v našem rozhovoru na začátku tohoto měsíce.
Minulý víkend však vicemistr světa v EnduroGP z roku 2022 poprvé vyjel na nové motorce a Španěl zkrátil vítězství o téměř jednu minutu ve druhém dni. „Šlo to velmi dobře,“ řekl Španěl se slabým vyjádřením víkendu.
„V prvním kole s nedotčenými rychlostními zkouškami jsem ještě neměl příležitost trénovat v tomto nastavení, než jsem sem přijel, a šlo to skvěle. Myslím, že stále máme co zlepšovat, ale bylo velmi zajímavé být tady s novým motocyklem.“
Josep během víkendu využil příležitosti vyzkoušet různá nastavení na 250: „Udělali jsme několik malých změn na odpružení, které mi pomohly být sebevědomější a nedělat chyby, které jsem udělal včera. Cítím se velmi dobře jak na motorce, tak fyzicky, za celý den jsem neměl žádnou bouračku. Jdeme správným směrem.“
Garcia’s 2024 KTM 250 EXC-F bude pravděpodobně silně vycházet z 2023 250 SX-F, který byl uveden na trh v loňském roce. Enduro21 se hluboce ponořilo do řady SX-F 2023, protočilo pár kol na nových motorkách a snažilo se zjistit detaily, které se tradičně přenášejí na enduro modely o rok později.
Kola 2023 SX a co očekáváme, že letos uvidíme na EXC:
- Vylepšené odpružení plus nové trojité svorky a úchyty na řídítka snižují namáhání a možnost zkroucení řídítek.
- O 15 mm kratší a o 100 g lehčí tlumič se stejným zdvihem. Nové propojení také pomáhá zlepšit světlou výšku, plus nové charakteristiky ohybu kyvného ramene a nová poloha uchycení tlumiče (již není připojeno k dolní trubce).
- V podstatě nové standardizované rámy
- Nová elektronika zahrnuje snímač převrácení, LED počítadlo motohodin se zobrazením stavu paliva, rychlořazení standardně pracující se snímačem polohy převodového stupně s ECU na 2. až 5. rychlostním stupni (nikoli na 1.) a poloze plynu spolu s ovládáním trakce a startu ( které lze vypnout).
- Hromada změn, které usnadňují práci na kole, včetně dvou šroubů pro demontáž horní části motoru pro zpětné ventily.
- Pomocný rám má „vylepšenou nárazovou stabilitu“ a nové upevňovací body výfuku.
- Zkroucení v umístění motoru v rámu přemístí přední ozubené kolo, aby bylo méně proti přikrčení. Motor 250/350 je také o 8 mm kratší.
- Kompletně přepracovaná hlava s novým portováním, časováním ventilů a vačkou. Výsledkem je motor s větším průtokem vzduchu a odezvou na plyn. 250 má také nové vrtání a zdvih pro 500ot/min.
- Nový design karoserie/plasty včetně bočních panelů chladiče pro lepší prostor pro nohy a užší ergonomii (prohlédněte si nový a starý design panelu na prvním obrázku galerie výše).
- Nový design (MX) nádrže znamená symetrický design panelů plus nový přední blatník, který lépe setřásá bláto.
Jaume Betriu KTM 300 EXC
Jak Enduro21 také prozradilo v našem dalším rozhovoru před tímto úvodním španělským enduro kolem sezóny, Jaume Betriu, který závodil s 500 EXC-F po dobu tří let, bude soutěžit s továrním palivem TBI se vstřikováním 300 EXC na mistrovství světa enduro 2023.
„Už jsem měl nápad udělat nějakou změnu.“ Jaume nám to řekl. „Nakonec se naskytla tato skvělá příležitost, a to závodit na KTM EXC 300 2024 celý rok a vyvinout jej společně s týmem KTM R+D.“
Role přišla po továrním testu KTM v závodech WP Eric Auge ve Španělsku, závodním týmu Betriu. Navrhli myšlenku vývoje dosud nevydané verze dvoutaktu 300 EXC se vstřikováním paliva a továrna KTM s tím běžela.
Tovární dvoutakty se vstřikováním TBI již nějakou dobu závodí v mistrovství světa Hard Enduro s některými jezdci skupiny KTM, kteří používají verze nebo vývoj z motorů TPI.
Ale Betriu, která se o víkendu představí na novém modelu TBI (vstřikování škrticí klapky), je poprvé, co jsme viděli předprodukční verzi motocyklu očekávanou koncem tohoto roku, která zlomí kryt v tradičním enduru.
Pevně na 2T
Navzdory tomu, že veškerý tento výzkum a vývoj probíhá otevřeně, všichni jsou stále trochu upjatí ohledně podrobností EXC 24. Tým WP Eric Auge je ze strachu před rakouským výrobcem oprávněně opatrný, aby cokoliv řekl nebo nám dovolil zveřejnit podrobnější snímky.
Ale Betriu vysvětlila: „Dvoutakty EXC 2024 jsou nadále vstřikovány a obsahují elektronický výfukový ventil, což je skvělý krok vpřed.“
„Pokud jde o podvozek a kyvnou vidlici,“ dodává , „je tu velká změna a celkově je celé kolo mnohem stabilnější a předvídatelnější a má také velmi dobrou trakci. Myslím, že motorku hodně vyvinuli a my se ji pokusíme vyvinout dál.“
Fotografický kredit: Future7Media | Nicki Martinez
Napsal Jon Pearson
jon.pearson@enduro21.com