Italský šampionát Enduro vždy přitahuje dobré publikum, a to nejen fanoušky, ale i dlouhý seznam elitních jezdců EnduroGP. Mnoho týmů GP sídlí v Itálii a jejich domácí série mohou často žhavě bojovat o práva na vychloubání, ale jsou také dobrým předsezónním testem pro mistrovství světa.
To platí ještě více v roce 2023 s prvním kolem sezóny EnduroGP v Arma di Taggia, pobřežním městě velmi podobném tomuto úvodnímu závodnímu víkendu Italiano Enduro v Andoře.Bylo to fascinující sledování, protože je to poprvé, co jezdci ukázali své ruce pro nadcházející sezónu. Kdo je fit a připravený do boje, mnoho z nich bylo v nových barvách, týmech a kapacitách (a třídách) a vážili sebe i sebe navzájem.
Enduro21 se podívá na třídu roku 2023, jak se s mrkáním valila do jasných světel nové sezóny…
Po dominantním roce 2021, kdy byl před silnou konkurencí korunován mistrem světa EnduroGP, měl Brad Freeman těžký rok 2022 značně ztížený zraněními a nemocemi.
Nakonec válčil dál (pravděpodobně trochu příliš dlouho) a přesto si v posledním kole nějak vybojoval světovou korunu E3. To poté, co jsem se rozhodl vynechat ISDE, aby se zotavil, což byl těžký úkol, zvláště když tým GB vyhrál World Trophy.
Se závody na začátku sezóny ve Spojeném království a spoustou testování pro továrnu Beta spolu s týmovým kolegou Stevem Holcombem se rok 2023 zdá být rokem, kdy jsou oba jezdci Beta zpátky na tom nejlépe a vypadá to, že mají jeden druhého jako svou nejtvrdší konkurenci.
Holcombe vložil rytmus do Beta’s four banger
Proslýchalo se, že Steve Holcombe pro sezónu 23 přešel zpět na dvoutakt, ale britský jezdec zůstává ve třídě E2, i když naskočí zpět na Beta RR 350.
Holcombe v posledních několika letech vynaložil hromadu úsilí do vývoje čtyřtaktů Beta a také do úpravy svého jízdního stylu, aby vyhovoval modelu 4T v testech EnduroGP.
Steve vypadá dobře a „cítí se sebevědomě“, říká, že dává přednost ovládání 350, i když motor 390 je jen o trochu víc šmrncovní.
Mistr světa 2024 GASGAS
Enduro21 již představilo 2024 GASGAS EC 350F Andrea Verona , ale stejně jako jeho týmový kolega z Farioli Racing Josep Garcia bude Ital v této sezóně jezdit na novém modelu z továrny, přičemž upgraduje na podvozky a specifikace motoru z příslušných motokrosových řad rakouského výrobce. které letos krvácejí do endura.
Zdá se, že Andrea je v E1 celou věčnost a získává tituly mistrů světa ve třídě a loni celkově na 250 čtyřtaktech. Ale letos bude Verona obhajovat svou korunu EnduroGP upgradem na 350 a E2, kde už vypadá, že je pěkně vytočený.
Tým RedMoto se rozrůstá
Sestava týmu Honda Racing World Enduro Team obsahuje veterána Thomase Oldratiho na Honda-RedMoto CRF 250RX Enduro v E1, vítěze GP v roce 2022 Nathana Watsona na CRF 450RX v E2 a nového juniorského jezdce Manola Morettiniho na 250RX v EJ1 .
Watson, vždy mezi nejlepšími týmy v paddocku, musí být považován za jejich hlavní naději na úspěch v GP, protože britský jezdec jde proti trendu menších motocyklů na úrovni GP a drží se velké 450.
Letos RedMoto pojede s druhou sestavou Honda s Roni Kytonenem v E1, Samuelem Bernardinim (na vlastním RedMoto CRF 300RX Enduro) a Francescou Nocerou v ženském mistrovství světa enduro žen – více o ní níže.
TM Racing – Aussie switcheroo
V týmu TM Racing Boano došlo k výrazným změnám, kdy Matteo Cavallo a Matteo Pavoni letos doplnili jiný Aussie, Daniel Milner.
Mnohonásobný mistr ISDE a AORC nahrazuje svého krajana Wila Ruprechta, loňského mistra světa E2, v rodinném týmu Boano ve třídě E2 na EN 300 4T.
I když se zdá, že nejlepší jezdci se v nadcházející sezóně více rozmístili po E1, E2 a E3, střední kategorie je v roce 23 stále opět nejvíce naskládaná a zdá se, že Milner skočí do toho.
Cavallo a Pavoni také provedli staré switcheroo a vzájemně si vyměnili své jízdy s Matteo 1 na 300 2T ve třídě E3 a Matteo 2 na 250 4T ve třídě E1.
Fantastická síla v číslech
Týmy Fantic Racing jsou v letošní sezóně opět hojně zastoupeny v paddocku EnduroGP a rozprostírají se ve dvou týmech: Fantic Racing Enduro Team a JET Fantic Racing Enduro Team s jezdci z mistrovství světa mládeže, juniorů, žen a enduroGP.
Tým JET Fantic může ve svých řadách počítat se dvěma mistry světa, přičemž vítěz mládeže z roku 22 Harry Edmondson postoupil do 4T 250 a připojil se k vítězi světové trofeje ISDE Jedu Etchellsovi ve třídě J1 a také k několikanásobné mistryni světa žen Jane Danielsové za celou britskou řadu. -up – vše na čtyřtaktních strojích XEF 250.
Tým Fantic Racing Enduro má Simone Albergoniho, který řídí silnou sestavu Lorenzo Macoritto, Kevin Cristino, Albin Norrbin, Valentino Corsi a nový člen Gianluca Facchetti.
Macoritto je dalším jezdcem, kterého zbrzdilo zranění ve 22. roce a připojí se ke švédskému jezdci Albinu Norrbinovi na mohutném dvoutaktu XE 300 Fantic. Je to stále oficiálně prototyp motocyklu, ale má dorazit jako sériový model poté, co tito chlapi letos konečně zahájí vývoj.
Sherco Racing v hrubém zdraví
Enduro je tvrdá, stará hra a zranění jsou bohužel součástí života, když přehodíme nohu přes špinavou motorku. Novozélanďan Hamish Macdonald narážel na životní formu, porážel nejlepší na světě, když si vážně zranil koleno a vyřadil ho z nejvíce za celý rok.
Zdá se, že Hamish, který je po rehabilitaci, se v prvním italském kole dostal na zem (žádná slovní hříčka) se solidní rychlostí a první den se dostal na stupně vítězů a druhý den těsně před ním.
Další tovární jezdci Sherco, které je třeba sledovat, jsou Zach Pichon, Antoine Margain a Morgan Lesiardo, kteří před prvním víkendem mistrovství světa šíří modrou a žlutou značku napříč různými evropskými národními šampionáty.
Juniorský mistr světa Pichon vystoupil na pódium v úvodním závodě španělského šampionátu enduro ’23, po operaci zápěstí mimo sezónu. Určitě je ten, koho je třeba sledovat, když se přesouvá do vyšších řad.
Jeden jezdec, kterého jsme ještě neviděli v akci, je mistr světa E2 z roku 22 Wil Ruprecht. Minulý týden byl v Itálii, když přešel k francouzskému výrobci a italskému týmu CH Racing Team z TM, kde získal svůj titul.
To jistě nejsou všichni?
Ne všechny týmy mistrovství světa EnduroGP závodí v italské sérii a pro některé už sezóna začala.
Vítěz prvního kola španělského šampionátu enduro, Josep Garcia, je muž, který má zpožděný titul mistra světa v EnduroGP a letos přechází do třídy E1 a 2024 KTM 250 EXC-F v naději, že bude následovat Veronu a předvede čtyřkový šmejd na nejlepší show.
Podívejte se také na španělský tým WP Eric Auge KTM, který postaví Jaume Betriu na dvoutaktní 300 EXC se vstřikováním paliva TBI ve třídě E3.
Všimněte si také nového nástupu do týmu Johansson MPE Yamaha Enduro, Marca Sanse, který dobře zazářil s upraveným novým YZ450F.
Celobritský tým Fast Eddy Racing má Jamieho McCanneyho a Jacka Edmondsona, kteří provozují Husqvarna’s v soukromém nastavení a svou předsezónní sezónu staví na akcích a šampionátech ve Velké Británii.
Týmy podporované satelitem a továrnou
Mezi masami v italském úvodním kole byli někteří seriózní jezdci na motocyklech podporovaných továrnou, dalo by se to nazvat. Pavoučí síť vývoje a podpory pro talenty mimo Itálii se šťastně dostává do enduro týmů tohoto dominantního národa s jezdci jako Mikael Persson.
Švéd, druhý ve třídě E3 v roce 22, pojede na Husqvarna Motorcycles TE 300 2T ve spolupráci se svým loňským zaměstnavatelem, továrním týmem Farioli, ale za tým Pro Racing Sport Team poté, co Husqvarna Racing opět oficiálně vystoupil z EGP.
Persson měl původně soutěžit ve třídě E1 s FE 250 4T, ale „pečlivé vyhodnocení marketingových strategií v souladu mezi Fabio Farioli, Enduro Team Manager značek KTM, GASGAS, Husqvarna“ a Husqvarna Motorcycles Nordic, které má Persson velmi silné spojení přirozeně znamená, že bude pokračovat v jízdě v mistrovství světa E3 s dvoutaktem TE 300.
Tým Lunigiana přijel s novou sestavou na továrních podporovaných GASGAS včetně Enrica Rinaldiho a Chilana Benjamina Herrery, kteří se letos vrátili do světového šampionátu po své prodloužené severoamerické přestávce v kariéře, rovněž na dvoutaktu EC 300 se vstřikováním paliva.
FYI, to jsou Betriu, Persson a Herrera alespoň na dvoudobých 300ccm rakouských motorkách se vstřikováním paliva.
Napsal Jon Pearson
jon.pearson@enduro21.com